OKUL ÖNCESİ’NDE PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİ
Rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri; bireyin kendini tanıması, yeteneklerinin açığa çıkarılması, yaratıcı, özgüveni yüksek, kişiler arası iletişimde başarılı ve özgür bireyler yetiştirmek amacıyla verilen hizmetlerin bütünüdür.
Okul öncesi eğitim; çocuklarımızın okul yaşamları, sosyal iletişim becerileri, öğrenme yetileri üzerinde çok önemli bir yere sahiptir.Psiko-Sosyal, duygusal ve bilişsel gelişimin izlenmesi, olumlu benlik ve kişilik gelişiminin desteklenmesini ve sosyal becerilerinin gelişmesini sağlar.Çocukların gelişim dönemleri içerisinde, en yoğun ve hızlı öğrenme 0-6 yaş döneminde gerçekleşmektedir. Öğrenme becerilerindeki bu en önemli dönemde, Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin rolü, okul yaşantısı içerisinde çok önemlidir. Rehberlik servisi, okul-aile-çocuk üçgeni içerisinde yer alır ve çocuğun birey olarak farklılıklarının anlaşılması, destekleyici rehberlik hizmetlerinin yürütülebilmesinde bu üçgenin sağlıklı bir şekilde kurulması önemlidir.
Bu bağlamda amacımız; "önce insan" düşüncesinden hareketle çocuklarımızı daha yakından tanıyıp her birini sahip oldukları gelişim ilgi ve yetenekleri doğrultusunda sürekli gelişme-öğrenme isteği içinde olan, alternatif düşünebilen , özgüvenli, sağduyulu, yaratıcı, bağımsız, kendini ifade edebilen, sosyal, katılımcı, sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştirebilmektir.
Küçük yaş evresinde çocuğu bilişsel, sosyal, duygusal ve motor beceriler anlamında detaylı biçimde tanımak, onun geleceğine yönelik atacağı adımların daha sağlam olmasını sağlar.
Okul Öncesi'nde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmeti ile öğrencilerin gelişimi birebir takip edilmektedir. Okul Öncesi'nde öğrenciyi tanımak, güçlü ve geliştirilmesi gereken alanlarını keşfetmek ve çocuğu doğru yönlendirmek amacı ile ilk etapta öğrenciyi tanıma formları düzenlenmektedir.
Rehberlik programının ikinci adımı ise oryantasyon çalışmalarıdır. Özellikle ilk kez okula başlayan çocuklarda bu süreç kaygılı ve zor geçer. Öğrencilerin okula uyum sürecini sağlıklı ve verimli bir biçimde gerçekleştiren programda her öğrenci özel olarak takip edilmektedir. Bu noktada veliler ile yapılan bireysel görüşmelerle veliler de yönlendirilmektedir.
PDR Servisi, sadece öğrenciyle değil, aynı zamanda öğretmen, idareci ve velilerle de iletişim halinde çalışmalarını sürdürmekte, çalışmalarında önleyici, gelişimsel rehberlik modellerinden yararlanmaktadır.
AMAÇLARIMIZ
- Bireyi tanıma hizmetleri ile öğrencilerimizi yakından tanımak, kendilerini tanımalarına yardımcı olmak,
- Her birey biriciktir fikri ile tüm öğrencilerimizin ihtiyaç duyduğu farklı gelişim alanlarını destekleyici rehberlik faaliyetlerinde bulunmak,
- İhtiyaçlarının farkına varma, kendini yönetebilme, becerisini kazandırma çalışmaları yapmak,
- Doğru iletişim becerilerini kazandırma, okula uyum, arkadaşlık ilişkileri, doğru davranış geliştirme, sorun çözebilme, yaratıcı düşünebilme becerilerinin kazandırılması için yol gösterici olmak,
- Öğrencinin "kendini gerçekleştirmesine" destek olmak,
- Velilerin ve öğretmenlerin ihtiyaç duydukları alanlarda onlara yönelik yönlendirici rehberlik faaliyetlerinde bulunmak.
İLKELERİMİZ
- Rehberlik hizmetleri profesyonel bir yardım sürecidir.
- Rehberlik faaliyetlerimiz tüm öğrencilerimizi kapsar.
- Her insan değerlidir ve tüm öğrencilerimiz eşit haklara sahiptir.
- Bireyin tüm gelişim alanları takip edilerek desteklenmelidir.
- Bireysel farklılıklar önemli ve dikkate değerdir.
- Gizlilik ve güvenilirlik ilkesine önem verilmelidir.
- Rehberlik faaliyetleri eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Öğretmenlerimiz ile işbirliği içerisinde hareket edilmelidir.
REHBERLİK SERVİSİ TARAFINDAN YAPILAN ÇALIŞMALAR
"Kendini Gerçekleştirme" ilkesini benimseyen Rehberlik Hizmetleri Birimimiz, öğrencilerimizin de bu ilkeden hareket etmeleri, ilgi ve yeteneklerini geliştirerek iç görü kazanmaları ve farkındalıklarını artırmaları için çok yönlü bireysel ve grup rehberlik çalışmalarını temel almaktadır. Bu düşünceden hareketle yaptığımız çalışmalar:
- Öğrencilerimizin, kendilerini sağlıklı ifade edebilmeleri ve diğer insanları anlayabilmeleri için doğru iletişim becerileri kazanabilmelerine yardımcı olmak,
- Kendisiyle barışık bir birey olması, sorumluluk bilinci ve karar verme becerilerinin güçlendirilmesi için öğrencilerimizin kişisel gelişimlerine yardımcı olmak,
- Öğrencilerimizin yaş ve psiko-sosyal gelişim özelliklerini dikkate alarak öğrencilerimize danışmanlık yapmak,
- Öğrencilerimizin gelişimsel, eğitimsel ihtiyaçlarını belirlemek üzere, güvenilir, bilimsel test ve envanterler uygulamak.
ORYANTASYON HİZMETİ (YENİ ORTAMA ALIŞTIRMA)
Okula yeni başlayan öğrencileri okula alıştırmaya çalışmak, sınıftaki öğrencilerle kaynaşmasını sağlamak, böylece yeni girdikleri ortama kısa sürede alışmalarına yardımcı olmak üzere yapılan çalışmalardır.
VELİYE YÖNELİK ÇALIŞMALAR
Dönemde en az bir kez olmak üzere her veli ile rehber öğretmen ve sınıf öğretmeninin katıldığı bireysel görüşmeler yapılır. Gerekli görülmesi halinde (Veli,rehber öğretmen ya da sınıf öğretmeni tarafından)önceden randevu alınması koşuluyla bu görüşmelerin sayısı artabilir.
Velileri bilgilendirme amaçlı her ay düzenli olarak rehberlik panosu hazırlanır. Ayrıca gerek görülen konularda veli seminerleri yapılır.
Tüm bu çalışmalar rehberlik servisi, sınıf ve branş öğretmenleri,okul idaresi ve velilerimizin koordinasyonu doğrultusunda gerçekleştirilir.